بقايي : نقدهاي سازنده رسانه ها را پيگيري مي کنم

  • معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: همواره از نقدهاي سازنده رسانه ها استقبال و ضمن قدرداني از خبرنگاران، موضوعات مطرح شده را شخصا پيگيري کرده ام.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مهندس حميد بقايي در نشست شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي اظهار داشت: خبرنگاران قشري فرهنگي هستند که حساب آنان را از برخي مديران و صاحبان رسانه ها که نگاهي سياسي و جناحي به حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري دارند، کاملا جدا مي کنيم و اگر جوابيه هايي مي دهيم به همين جريان هايي است که نگاه تخريبي دارند.
رييس شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي، يکي از مأموريت هاي اين شورا را کمک به شفافيت فضاي رسانه اي و شناختن نقدهاي تخريبي از انتقادات خيرخواهانه ذکر کرد و افزود: در بسياري موارد از نويسندگان نقدهايي که زاويه هايي جديد را ديده و مسير انجام وظايف ما را روشن تر کرده اند نيز تشکر کرده ايم.
معاون رئيس جمهوري گفت: بايد نسبت به اتفاقات تاريخي که در اطرافمان رخ داده است تحقيق بيشتري کرده و به راحتي از کنار آنها نگذريم، براي مثال يک ذهن يک روزنامه نگار بايد براي پاسخ به اين پرسش فعال شود که چرا جاده دو هزار ساله ابريشم درست چند سال پس از بازگشت "مارکوپولو" به کشورش تعطيل شد، جاده اي که بزرگترين راه تجاري منطقه و براي ايران سودآور بود چرا حتي در هنگام حمله مغولان تعطيل نشد اما با بازگشت "مارکوپولو" از بين رفت، هر چند ما امروز به جد در پي احياي اين جاده تاريخي از منظر گردشگري هستيم.
رئيس شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي تأکيد کرد: نبايد ميراث فرهنگي را فقط در مرمت و کندوکاو خلاصه کنيم، دفاع از حقوق تاريخي ملت هم وظيفه ما است.
بقايي افرود: در همين راستا بنا داريم تا تمام غرامت ايران به خاطر اشغال در جنگ جهاني دوم را بگيريم و از حق ملت سر سوزني کوتاه نياييم، رسانه ها نيز بايد در اين مسير سربازان فرهنگي کشور را در دفاع از حيثيت ملي ايرانيان ياري کنند.
وي با بيان اينکه ساخت فيلمي سينمايي در پاسخ به فيلم توهين آميز و هاليوودي "300" يکي از دغدغه هاي جدي او و سازمان متبوعش به عنوان پاسدار تاريخ پر افتخار ايران است، از خبرنگاران خواست تا ايده هاي خود در زمينه موضوع تاريخي را که مي تواند محور داستان اين فيلم قرار گيرد مطرح کنند.
وي طرح هاي شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي براي حمايت از خبرنگاران و فعالان رسانه اي را مثبت ارزيابي کرد و از حسن محسني مدير کل روابط عمومي سازمان که در اين نشست حضور داشت خواست تا به نمايندگي از او، زمينه اجرايي شدن آنها را فراهم آورد.
دبير شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در ادامه اين نشست گفت: نقش رسانه ها در سناريوي رونق توريسم داخلي و خارجي و احياي ميراث فرهنگي نقش اول به شمار مي رود.
"محمد علي مشکيان" افزود: ميراث فرهنگي و گردشگري کشور سرمايه ملي است و نگاه تنگ جناحي به اين حوزه فرهنگي، نوعي خيانت در حق منافع ملي محسوب مي شود.
مشاور رسانه اي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي با تأکيد بر لزوم توسعه زيرساخت هاي رسانه اي در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: با وجود نهادينه شدن فرهنگ سفر در جامعه، هنوز حتي برخي روزنامه هاي کثيرالانتشار صفحه اختصاصي در اين زمينه ندارند و البته جاي خالي نشريه اي فراگير، پرتيراژ و جريان ساز با حضور نيروهاي توانمند مطبوعاتي در اين حوزه پر خبر کاملا به چشم مي آيد.
مشکيان گفت: در حوزه رسانه هاي ديداري و شنيداري نيز وضع به همين منوال است و در حاليکه در کشورهاي همسايه چندين شبکه راديويي و تلويزيوني 24 ساعته مشغول پخش برنامه از جاذبه هاي تاريخي و توريستي خود هستند، ما همچنان حتي يک شبکه راديويي اختصاصي هم در اين زمينه نداريم.
سخنگوي شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي با ارائه گزارشي از روند تشکيل شورا با مشارکت خبرنگاران، زمينه سازي براي توسعه رسانه اي در عرصه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را به عنوان هدف اصلي تشکيل اين شورا ذکر کرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي با تشکيل اين شورا به دنبال حمايت از فعالان رسانه اي، خصوصا خبرنگاران فعال در اين حوزه است و تصويب طرح هاي حمايتي مانند تشکيل صندوق حمايت از فعالان رسانه اي ميراث و گردشگري و صدور کارت تسهيلاتي ديده بان نيز در همين راستا صورت گرفته است.
همچنين در اين نشست هر يک از اعضاي شورا به نمايندگي از کميته هاي چهارگانه خبرگزاري ها، روزنامه هاي کثيرالانتشار، خبرنگاران تخصصي و مديران مسوول گزارشي از فعاليت هاي اين کميته ها ارائه کرده و به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه تعامل سازمان با رسانه ها پرداختند.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا